Lasten ja perheiden palvelut
Lapsiperheille löytyy tukea monella eri tavalla.
Nopea ja vaivaton Pyydä apua! -nappi nyt myös uusikaupunkilaisten lapsiperheiden käytössä
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Se on kunnan verkkopalvelussa oleva nappi, jota painamalla kuka tahansa voi pyytää apua tai palvelua, jättää yhteydenottopyynnön tai kysyä jotain. Pyydä apua! -nappi on otettu nyt käyttöön myös Uudessakapungissa ja se löytyy täältä.
Pyydä apua! -nappi on esimerkki helposta sähköisestä palvelusta. Palvelu on käytössä aina ja kaikkialla eli se ei ole sidottu aikaan tai paikkaan eikä kysyjän tarvitse etsiä oikeaa henkilöä tai tahoa kysymykselleen tai avunpyynnölleen. Palvelua voi käyttää helposti kuka tahansa, jopa nimettömänä.
Pyydä apua! -nappi on nopea tapa olla yhteydessä lasten ja perheiden palveluihin, sillä vastauksen saa viimeistään seuraavana arkipäivänä. Napin kautta tulleisiin kyselyihin ja tiedusteluihin vastaavat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset maakunta- ja kuntatasolla ja sen kautta voidaan ohjata myös järjestöjen palveluihin.
Pyydä apua! -napin ja -palvelun kunnille tuotti Varsinais-Suomen kuntien yhteinen Lupa auttaa! -hanke, jonka tavoitteena oli uudistaa maakunnan lapsi- ja perhepalvelut vuoden 2018 loppuun mennessä. Pyydä apua! -nappi oli osa tätä uudistusta ja tavoitteena olikin, että nappi löytyy jokaisen varsinaissuomalaisen kunnan verkkopalvelusta vuoden 2018 aikana.
Lupa auttaa! -hanke oli osa valtakunnallista lapsi- ja perhepalveluiden LAPE-muutosohjelmaa, joka on yksi hallituksen kärkihankkeista.
Lisätietoja:
Anne Tuomikanta, sosiaalityöntekijä, palveluyksikön esimies, perhekeskus
puh. 044 3515502, anne.tuomikanta@uusikaupunki.fi
- Perhekeskuksesta saat tukea vanhemmuuteen, perheen huolien ja ristiriitojen käsittelyyn.
- Lapsen huoltoon ja tapaamisoikeuteen sekä isyyden vahvistamiseen saa apua lastenvalvojalta.
- Perheasioiden sovittelussa avustetaan vanhempien välistä vuoropuhelua erotilanteessa.
- Kun lasten hyvinvoinnista on huolta, voi ottaa yhteyttä lastensuojeluun.

Nopea ja vaivaton Pyydä apua! -nappi nyt myös uusikaupunkilaisten lapsiperheiden käytössä
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Se on kunnan verkkopalvelussa oleva nappi, jota painamalla kuka tahansa voi pyytää apua tai palvelua, jättää yhteydenottopyynnön tai kysyä jotain. Pyydä apua! -nappi on otettu nyt käyttöön myös Uudessakapungissa ja se löytyy täältä.
Pyydä apua! -nappi on esimerkki helposta sähköisestä palvelusta. Palvelu on käytössä aina ja kaikkialla eli se ei ole sidottu aikaan tai paikkaan eikä kysyjän tarvitse etsiä oikeaa henkilöä tai tahoa kysymykselleen tai avunpyynnölleen. Palvelua voi käyttää helposti kuka tahansa, jopa nimettömänä.
Pyydä apua! -nappi on nopea tapa olla yhteydessä lasten ja perheiden palveluihin, sillä vastauksen saa viimeistään seuraavana arkipäivänä. Napin kautta tulleisiin kyselyihin ja tiedusteluihin vastaavat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset maakunta- ja kuntatasolla ja sen kautta voidaan ohjata myös järjestöjen palveluihin.
Pyydä apua! -napin ja -palvelun kunnille tuotti Varsinais-Suomen kuntien yhteinen Lupa auttaa! -hanke, jonka tavoitteena oli uudistaa maakunnan lapsi- ja perhepalvelut vuoden 2018 loppuun mennessä. Pyydä apua! -nappi oli osa tätä uudistusta ja tavoitteena olikin, että nappi löytyy jokaisen varsinaissuomalaisen kunnan verkkopalvelusta vuoden 2018 aikana.
Lupa auttaa! -hanke oli osa valtakunnallista lapsi- ja perhepalveluiden LAPE-muutosohjelmaa, joka on yksi hallituksen kärkihankkeista.
Lisätietoja:
Anne Tuomikanta, sosiaalityöntekijä, palveluyksikön esimies, perhekeskus
puh. 044 3515502, anne.tuomikanta@uusikaupunki.fi
Sosiaalipalvelut poikkeustilan aikana
Työikäisten ja lapsiperheiden palvelut
Sosiaalipalveluiden ohjaus ja neuvonta, täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki ja sosiaalihuoltolain mukaiset yhteydenotot hoidetaan Arvon kautta. Voit olla yhteydessä Arvoon, jos taloudellinen tilanne, työllisyysasiat, asumisasiat tai arjenhallinta huolestuttaa. Jos olet huolissasi omasta tai läheisesi jaksamisesta, mielialasta tai päihteiden käytöstä. Yhteydenotot keskitetysti aikuisten vastaanotto Arvoon klo 9-15 puh. 040 663 7001. Asiointi ilman ajanvarausta arkisin klo 13-14, niille asiakkaille, jotka eivät pysty olemaan yhteydessä puhelimella. Ethän saavu vastaanotolle kipeänä.
Pyydä Apua! -nappi
Pyydä apua! -nappi on lapsiperheille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Se on kunnan verkkopalvelussa oleva nappi, jota painamalla kuka tahansa voi pyytää apua tai palvelua, jättää yhteydenottopyynnön tai kysyä jotain. Pyydä apua! -nappi on otettu nyt käyttöön myös Uudessakapungissa ja se löytyy osoitteesta www.uusikaupunki.fi/pyydaapua.
Psykososiaalinen tuki
Jos infektiotilanne huolestuttaa, saat keskusteluapua ottamalla yhteyttä psykososiaalisen tuen numeroihin. Numeroissa ei anneta hoito-ohjeita tai terveysneuvontaa.
Aikuisten vastaanotto Arvo
puh. 040 663 7001 (klo 9-15)
Mielenterveys- ja päihdeyksikkö
puh. 044 700 2333 (klo 8-15.15 - takaisinsoittojärjestelmä)
Koronavirus voi ahdistaa sekä aikuista että lasta, alla olevista linkeistä löytyy tietoa ja ohjeita haastavaan tilanteeseen:
- THL - Ohjeita, joilla omaa ja läheisten pelkoa ja huolta voi lievittää
- Terveyskylä - Miten selvitä eristyksissä
- Mielenterveystalo - Ahdistuksen omahoito-ohjelma
- Mielenterveystalo - Lapsen ahdistuneisuuden itsehoito
- Lastensuojelun keskusliitto - Huoltajan selviytymisopas koronaviruskaranteeniin ja kotiopetukseen