Asuminen ja ympäristö
Asuminen ja ympäristö

Ukikyyti

Ukikyyti Uusikaupunki, auto torin laidalla.

Click here for English translations 

Ukikyyti on Uudenkaupungin uusi kutsupohjainen joukkoliikenteen palvelu, jota pilotoidaan parhaillaan Uudessakaupungissa. Ukikyydin reitit muodostetaan automaattisesti asiakkaiden tilausten pohjalta. Samaan suuntaan kulkevia matkustajia yhdistellään samoille reiteille. Ukikyydin lähtöaika ilmoitetaan joustavasti 15 minuutin aikavälinä.

Ukikyyti-palvelun perusteet

  • Tilaa kyyti: Matkahuollon Reitit ja Liput -sovelluksella tai soittamalla asiakaspalveluun joko välittömään tarpeeseen tai 5 päivää ennakkoon (katso ohjeet alta)
  • Palveluaika: ma-pe klo 6.15 - 22.00 ja la klo 10 - 14. Palveluaikoja tarkistetaan elokuussa.
  • Hinta: aikuisilta 5 € ja lapsilta (7–16 v.) 2 €. Alle 7-vuotiaat kulkevat maksutta, mutta heille on kuitenkin varattava paikka. 
  • Palvelualue: Uudenkaupungin keskustan taajama-alueen lisäksi myös Kalannin taajama-alue. Palvelee myös  leirintäalueita. Katso kartta tästä!
Huom! Uudet lipputuotteet ja paikanvaraus toimivat vain Reitit ja Liput -sovelluksen uusimmalla versiolla. Muista siis päivittää sovellus!
 
Ukikyyti tilataan osoitteesta osoitteeseen palvelualueen sisällä. Sovellus tai asiakaspalvelija kertoo oikean noutopisteen. Asiakkaan on yleensä käveltävä lyhyt matka esim. läheiseen kadunkulmaan. Huom! Apuvälineen (mm. rollaattori, pyörätuoli) kanssa matkustaville taataan mahdollisuuksien mukaan nouto ovelta pyydettäessä.  

Lataa Matkahuollon Reitit ja Liput -sovellus Google Play tai App Store -sovelluskaupasta.  

  • Sovelluksen käyttöönotto edellyttää, että sinulla on sähköpostiosoite.  

  • Sovelluksella voit itse tilata Ukikyydin silloin, kun sinulle sopii.  

  • Syötä sovellukseen lähtöpaikka ja määränpää joko kartalta valitsemalla tai kirjoittamalla ja valitsemalla oikea osoite. Voit myös tallentaa suosikkipaikkoja painamalla tähdestä osoitteen kohdalla. 

  • Muista varata paikka myös mukana tuleville muille matkustajille sekä rollaattorille, pyörätuolille ja lastenvaunuille muokkaamalla matkustajatietoja. 

  • Kun olet syöttänyt tiedot, paina ”Hae reitit ja liput”.  

  • Sovellus hakee reitit automaattisesti nykyhetken mukaan. Voit vaihtaa päivämäärää ja kellon aikaa oikeasta yläkulmasta. 

  • Voit halutessasi maksaa kyydin tilauksen yhteydessä. Varmista, että pankki- tai luottokortillasi voi tehdä ostoksia Internetissä. 

  • Jos haluat maksaa vasta autossa, valitse sovelluksesta lipuksi “paikanvaraus”. Muista varata paikka myös alle 7-vuotiaille. Huom! Tämä on mahdollista vain Reitit ja Liput -sovelluksen uusimmalla versiolla. Muista päivittää sovellus. 

  • Saat myöhemmin tiedon kyydin tarkasta noutoajasta, voit seurata auton saapumista sekä tarkistaa noutopisteen sijainnin puhelimen kartalta.  

  • Voit perua kyydin maksutta itse, mikäli lähtöön on yli tunti aikaa. 

  • Jos kuljet apuvälineen (mm. pyörätuoli, rollaattori) kanssa, sinun on mahdollista pyytää nouto ovelle. Ilmoita osoite ja noudontarve lisätiedoissa kuljettajalle (avautuu, kun olet vahvistanut tilauksen). 

  • Jos tilaat matkan toiselle henkilölle, ilmoita matkustajan nimi lisätiedoissa kuljettajalle (avautuu, kun olet vahvistanut tilauksen). 

  • Sovellus osaa automaattisesti ehdottaa Ukikyydin ja bussireitin yhdistelmää ja sovelluksella voi ostaa Ukikyydin ja muut joukkoliikenneliput (mm. Matkahuolto, VR, Onnibus, HSL, Nysse) samalla kertaa. 

  • Syöttämällä sovellukseen koodit uki1 ja uki2 saat kaksi maksutonta matkaa! Maksutapa pitää tallentaa ennen kuin käytät ilmaiskoodin. 

  • Yksityiskohtaiset ohjeet kutsukyydin tilaamiseen Reitit ja Liput sovelluksella (Matkahuolto

  • Soita numeroon 0800 133 733 ma-pe klo 8–16 (maksuton numero). 

  • Kerro mistä mihin olet menossa ja milloin. 

  • Muista kertoa myös mukanasi tulevien muiden matkustajien määrä sekä mahdolliset apuvälineet (rollaattori, pyörätuoli, lastenvaunut). 

  • Jos kuljet apuvälineen (mm. pyörätuoli, rollaattori) kanssa, sinun on mahdollista pyytää nouto ovelle. Ilmoita tästä asiakaspalvelijalle. 

  • Asiakaspalvelija ilmoittaa kyydin aikaisimman mahdollisen noutoajan. Varaudu kuitenkin odottamaan kyytiä jopa 15 minuutin ajan.  

  • Asiakaspalvelija kertoo kyydin noutopisteen. Asiakkaan on yleensä käveltävä lyhyt matka esim. läheiseen kadunkulmaan. 

  • Kyyti maksetaan käteisellä tai maksukortilla autossa.   

  • Peru kyyti tarvittaessa hyvissä ajoin, jotta autot vapautuvat muiden käyttöön. 

  • Jos haluat seurata kyytiäsi Reitit ja Liput -sovelluksesta, ilmoita sähköpostiosoitteesi. 

Jos haluat varmistaa kyydin tiettyyn aikaan, tilaa se hyvissä ajoin ennakkoon, ja tee tilaus sen mukaan, milloin sinun pitäisi olla perillä kohteessa (esim. linja-autoasemalla, lääkärissä). 

Ukikyytiä ajetaan kahdella autolla, joista toisessa on 6 ja toisessa 7 istumapaikkaa sekä molemmissa yksi pyörätuolipaikka. Autoissa on myös joitakin istuinkorokkeita, mutta alle 3-vuotiaan lapsen mukana matkustava huoltaja tai aikuinen on viime kädessä vastuussa asianmukaisen turvaistuimen järjestämisestä lapselle. 

Jokaiselle reitille on tilattava kyyti erikseen. Auto ei esimerkiksi jää odottamaan kauppa-asioinnin ajaksi kaupan ulkopuolelle. Auto ei voi myöskään poimia ystäviä mukaan matkan varrelta, jos heille ei ole tehty omaa tilausta. 

Palvelun tuottaa Uudenkaupungin kaupunki.
Kutsuliikenteen tilaus- ja reititysjärjestelmän Uudellekaupungille toimittaa Matkahuolto.
Ukikyytiä liikennöi pilotin aikana LS-Liikennelinjat Oy.
Ukikyyti-pilotti on saanut tukea Varsinais-Suomen ELY-keskukselta.

Autoihin jääneitä tavaroita voi tiedustella suoraan liikennöitsijältä: 

LS-Liikennelinjat Oy 
Sähköposti: office@tlo.fi  
Puhelin: 0100 8840 (1,70 €/min + pvm) 

Sovellusasiakkaille  kaksi maksutonta matkaa

Saat kaksi maksutonta matkaa syöttämällä sovellukseen koodit uki1 ja uki 2. Maksutapa pitää valita ennen kuin käytät ilmaiskoodin.

 

Ajankohtaista